Θεσσαλονίκη

Φεστιβάλ Κινηματογράφου: Ημερίδα για την Μ. Πλυτά, πρεμιέρα “Dodo” και Agora talks

Μερικές ακόμα από τις ενδιαφέρουσες δράσεις του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον του κοινού

Parallaxi
φεστιβάλ-κινηματογράφου-ημερίδα-για-932836
Parallaxi

Το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης (EMEKT) του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ παρουσίασε στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ημερίδα για τη Μαρία Πλυτά με τίτλο «Η “Άγνωστη” του ελληνικού κινηματογράφου».

Την εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στις 7 Νοεμβρίου, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, προλόγισε η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, Ελευθερία Θανούλη, η οποία καλωσόρισε τον κόσμο με τη διπλή της ιδιότητα, ως Προέδρου του ΔΣ και Καθηγήτριας στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ.

Η κ. Θανούλη μίλησε αρχικά για τη δράση του ΕΜΕΚΤ από το 2014, το οποίο έχει ως αντικείμενο την κινηματογραφική εκπαίδευση νέων ερευνητών και στόχο να προσφέρει γνώσεις και κατάρτιση τόσο στο σινεμά όσο και στην τηλεόραση.

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε η Μπέτυ Κακλαμανίδου, Καθηγήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, η οποία ευχαρίστησε το Φεστιβάλ, την κ. Θανούλη αλλά και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, Ορέστη Ανδρεαδάκη, για τη φιλοξενία.

Ευχαρίστησε επίσης τον Βρασίδα Καραλή από το πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, ομιλητή της εκδήλωσης και έναν από τους πρώτους ανθρώπους που αναγνώρισε το έργο της Μαρίας Πλυτά. Στη συνέχεια ευχαρίστησε τις φοιτήτριες και τους φοιτητές της που δούλεψαν εθελοντικά για τις παρουσιάσεις της εκδήλωσης.

«Η ημερίδα έχει ως στόχο την αναθεώρηση της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου, με τη δική μας μικρή συμβολή για την ανάδειξη του έργου της Μαρίας Πλυτά, η οποία εντάσσεται σε μια παγκόσμια προσπάθεια ένταξης “ξεχασμένων” γυναικών στον κινηματογραφικό Κανόνα», δήλωσε σχετικά.

Αμέσως μετά, η κ. Κακλαμανίδου καλωσόρισε τη ζωγράφο και σκηνοθέτη Γκέλυ-Ευαγγελία Αγγελή, η οποία είχε γνωριστεί με τη Μαρία Πλυτά και είχε, μάλιστα, γυρίσει και ένα μικρό ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στην πρωτοπόρο Ελληνίδα σκηνοθέτιδα, το οποίο περιλαμβάνει ένα από τα  σπάνια ντοκουμέντα που έχουμε στη διάθεσή μας για τη Μαρία Πλυτά. «Είχα την απορία να βρω ποια ήταν η πρώτη Ελληνίδα σκηνοθέτιδα. Κάποιος από τη Στοά Χόλιγουντ ανέφερε το όνομα της Πλυτά κι εγώ πήγα να τη βρω στο σπίτι της. Την επισκεπτόμουν εκεί για μισό χρόνο μέχρι να με εμπιστευτεί και να καταλάβει ότι θα κάνω καλή δουλειά. Ήταν εξαιρετικά προσεκτική, οργανωμένη και μόνη. Μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση ότι είχε κακή σχέση με την κόρη της, διότι εκείνη δεν μπορούσε να αντέξει μια μητέρα που ήταν συνεχώς απούσα λόγω δουλειάς».

Ακολούθησαν παρουσιάσεις της ζωής και του έργου της Μαρίας Πλυτά από μεταπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ και την Καθηγήτρια Μπέτυ Κακλαμανίδου. Πιο συγκεκριμένα, τις παρουσιάσεις επιμελήθηκαν οι:

  • Μαρίνα Ζιγνέλη, υποψήφια Διδάκτωρ ΑΠΘ, με θέμα: «Μαρία Πλυτά: Μια Βιογραφία»
  • Άλκηστη Ακτσόγλου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΑΠΘ, με θέμα: «Το είδος στα Αρραβωνιάσματα».
  • Γρηγόρης Πρίτσας, μεταπτυχιακός φοιτητής ΑΠΘ, με θέμα: «Η Κατσέλη και η Λύκαινα» (ο κ. Πρίτσας απουσίαζε και την παρουσίαση έκανε η Μαρίνα Ζιγνέλη).
  • Μπέτυ Κακλαμανίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΠΘ, με θέμα: «Η Εύα και ο ευρωπαϊκός Μοντερνισμός»
  • Μαρία Κουνενάκη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΑΠΘ, με θέμα: «Εμποράκος & Κοινωνική Τάξη»

Μετά τις παρουσιάσεις ακολούθησε σχολιασμός από τον κ. Βρασίδα Καραλή, Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ και Πρόεδρο του Τμήματος Νέων Ελληνικών, αλλά και από την κ. Κακλαμανίδου. Η κ. Κακλαμανίδου καλωσόρισε τον Βρασίδα Καραλή, τον εμπνευστή της ημερίδας, αλλά και της γενικότερης έρευνας για τη Μαρία Πλυτά. Ο κ. Καραλής με τη σειρά του ευχαρίστησε την κ. Κακλαμανίδου, την κ. Θανούλη, αλλά και το Φεστιβάλ, για την τιμή του να είναι προσκεκλημένος και να συζητά για τη Μαρία Πλυτά. Παράλληλα, παρότρυνε τους φοιτητές να έχουν αυτοπεποίθηση και να στηρίζονται στο ελληνικό έργο, μεταφέροντας τα λόγια του μεγάλου συγγραφέα, Νίκου Καζαντζάκη: «Είμαστε μια παράδοση τόσο πολυόμματη και τα πολλά μας μάτια τα έχουμε παραμελήσει».

Συνεχίζοντας για τη Μαρία Πλυτά, σχολίασε: «Πρόκειται για μια γυναίκα που διαμόρφωσε τη δική της κινηματογραφική οπτική και έστησε μπροστά μας ένα κοινωνικό όραμα, αναδιαμορφώνοντας την πραγματικότητα. Όπως είπε ο Αγγελόπουλος, η τέχνη δεν είναι φακός που αντανακλά, είναι φακός που μεγεθύνει το μικρό, το ασήμαντο. Ένας συνεκδοχικός ρεαλισμός. Πίσω από αυτά, κρύβεται ένα πλέγμα, ένα δίκτυο από διαφορετικές σημασίες. Η αναγέννηση του ελληνικού σινεμά στη μεταπολεμική περίοδο είναι ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο πολιτισμικού αναπροσανατολισμού, αλλά και αναπροσδιορισμού του εαυτού μας. Η Μαρία Πλυτά ανήκει στο σινεμά αυτό».

Στη συνέχεια, τόνισε πως οι ταινίες της Μαρίας Πλυτά έχουν διαμορφωθεί από το τραύμα του πολέμου, του εμφυλίου και της μετανάστευσης. «Ο πατέρας μου, επειδή είχε χάσει τη μάνα του, κάθε φορά που έβλεπε τον Λουστράκο, ξέσπαγε σε κλάματα. Είναι η ευαισθησία μιας ολόκληρης γενιάς. Η Πλυτά αντιπροσωπεύει την καμπή στο ελληνικό σινεμά μετά τον εμφύλιο και η επίσημη ιστορία στο έργο της είναι ενσωματωμένη στους χαρακτήρες των ταινιών της. Οι ταινίες της κατορθώνουν να δημιουργήσουν γέφυρες επικοινωνίας με ανθρώπους διαφορετικής πολιτισμικής ατμόσφαιρας και ανατροφής. Αυτά τα φιλμικά κείμενα γίνονται χώροι όπου όλες οι διαφορές συγκλίνουν», σχολίασε σχετικά. «Στο πρόσωπο της Μαρίας Πλυτά βλέπουμε μια ολοκληρωμένη καλλιτέχνιδα, με μια ολοκληρωμένη κινηματογραφική πρόταση», συμπλήρωσε.

Ολοκληρώνοντας, στάθηκε στην ανάγκη συστηματικής οργάνωσης του υλικού. «Το πρόβλημα στον ελληνικό χώρο», κατέληξε ο κ. Καραλής, «είναι πως δεν υπάρχει συστηματική οργάνωση του υλικού. Ευτυχώς, ένα πρώτο βήμα στη σωστή κατεύθυνση γίνεται με την ημερίδα αυτήν και την EMEKT. Η πολιτισμική μνήμη πρέπει να αφεθεί στα χέρια αυτών που θα χειριστούν το παρελθόν με σεβασμό».

Η Μαρία Πλυτά, η πρώτη Ελληνίδα σκηνοθέτιδα, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1915. Αρχικά ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία, ενώ στο τέλος της δεκαετίας του ’40 έκανε τα πρώτα της βήματα στην κινηματογραφική παραγωγή, δουλεύοντας σε ταινίες του Αλέκου Σακελλάριου και του Γιώργου Τζαβέλλα. Το 1950 κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με την ταινία Τ’ αρραβωνιάσματα, μια από τις πιο αξιόλογες ελληνικές ηθογραφικές ταινίες της εποχής, με σκηνικά του Γιάννη Τσαρούχη. Με 17 ταινίες στο ενεργητικό της, η Μαρία Πλυτά θα καθιερωθεί για τις επόμενες δεκαετίες ως μία από τους πιο επιτυχημένους σκηνοθέτες της γενιάς της, γράφοντας σενάρια και για άλλους σκηνοθέτες. Πέθανε το 2006.

Στο πλαίσιο του spotlight στη Μαρία Πλυτά που οργανώνει το Φεστιβάλ θα προβληθούν οι ταινίες:

Τ’ αρραβωνιάσματα, Μαρία Πλυτά, 1950

Η τραγική έκβαση του έρωτα και της ζωής δύο νέων όταν μαθαίνουν ότι είναι αδέλφια. Πρωταγωνιστούν: Αιμίλιος Βεάκης, Έλλη Ξανθάκη, Νίκος Τζόγιας, Μαργαρίτα Γεράρδου, Ανδρέας Ζησιμάτος, Ανθή Μηλιάδη, Ντίνος Ηλιόπουλος, Δήμος Σταρένιος, Γιώργος Βελέντζας.

Εύα, Μαρία Πλυτά, 1953

Στη διάρκεια των θερινών της διακοπών, μια παντρεμένη γυναίκα, η Εύα, γνωρίζει έναν νεαρό με τον οποίο ζει μια εφήμερη ερωτική σχέση προκαλώντας την οργή του συζύγου της και τα επικριτικά σχόλια της μικρής κοινωνίας του νησιού. Πρωταγωνιστούν: Αλέκος Αλεξανδράκης, Νίνα Σγουρίδου, Μάνος Κατράκης, Αλίκη Γεωργούλη, Ντίνος Ηλιόπουλος.

Προβολή “DODO” του Πάνου Κούτρα

Ένα παράξενο εξωτικό πουλί, πέταξε από τις Κάννες στο Ολύμπιον! Η ταινία Dodo του Πάνου Χ. Κούτρα προβλήθηκε τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου σε μία ειδική προβολή στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία του σκηνοθέτη και με όλο το λαμπερό καστ στη σκηνή του κατάμεστου Ολύμπιον.

Οι Σμαράγδα Καρύδη, Άκης Σακελλαρίου, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Νίκος Γκέλια, Άγγελος Παπαδημητρίου, Μαριέλλα Σαββίδου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Πολύδωρος Βογιατζής, Τζεφ Μοντάνα, Κρις Ραντάνοφ, Αννα Τζορτζίκια, Αχμάντ Κοντάρ, Τζώρτζης Παπαδόπουλος συνόδευσαν τον Πάνο Κούτρα στη σκηνή για να παρουσιάσουν την ταινία που έκανε την πρεμιέρα της στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.

Η ταινία πραγματοποίησε με ειδική, προφεστιβαλική προβολή στην Αθήνα, τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου, στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Οnassis Cultural Centre Athens).

Στο Dodo, ένα παράξενο πουλί που εξαφανίστηκε από τον πλανήτη πριν από χιλιάδες χρόνια, θα κάνει ανέλπιστα την εμφάνισή του στην Αθήνα, μέσα στην πολυτελή κατοικία μιας οικογένειας η οποία βρίσκεται στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής. Η αντίστροφη μέτρηση για την χρεοκοπία έχει αρχίσει και μέσα στις λίγες ώρες που απομένουν μέχρι τον γάμο της κόρης τους, τα όρια ανάμεσα στη λογική και την τρέλα θα δοκιμαστούν και η κατάσταση θα βγει σύντομα εκτός ελέγχου.

Η ταινία θα προβάλλεται από την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους από την Tulip Entertainment.

Agora Talks: Meet the Locations από το Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

Στο πλαίσιο των Agora Talks του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με τίτλο «Meet the Locations: A Location Guide for the Region of Central Macedonia», τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, στο MOMus- Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Η εκδήλωση είχε ως στόχο την παρουσίαση του πρώτου οδηγού εύρεσης τοποθεσιών στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, με ποικίλες τοποθεσίες μέσα σε μικρή γεωγραφική απόσταση, που συνδυάζουν τη φύση, τις πολιτισμικής και πολιτιστικής αξίας περιοχές, τα σύγχρονα και τα παραδοσιακά τοπία. Το Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο του πάνελ, ανακοίνωσε και το λανσάρισμα της νέας προωθητικής καμπάνιας «Meet your next shooting location in Central Macedonia» , καθώς και τη διοργάνωση από κοινού με το Hellenic Film Commission (HFC) και τη συμμετοχή διακεκριμένων Ελλήνων location managers, ενός fam-trip (familiarization trip), μίας τετραήμερης ξενάγησης, δηλαδή, στις υποψήφιες τοποθεσίες για κινηματογραφικές παραγωγές εντός της Κεντρικής Μακεδονίας.

Το πάνελ ξεκίνησε με τον μαγνητοσκοπημένο χαιρετισμό του Απόστολου Τζιτζικώστα, Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και Πρόεδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Περιφερειών: «Στη διάρκεια των τελευταίων δύο χρόνων, από την εγκαθίδρυση του Film Office Κεντρικής Μακεδονίας, του πρώτου περιφερειακού Film Office στην Ελλάδα, έχουμε προσελκύσει παγκόσμιες οπτικοακουστικές παραγωγές άριστης ποιότητας και μεγάλων προϋπολογισμών, με πολλούς παραγωγούς του Χόλιγουντ, σκηνοθέτες και ηθοποιούς, οι οποίοι επέλεξαν την περιοχή μας και πραγματοποίησαν γυρίσματα στην Κεντρική Μακεδονία».

Η Αγγελική-Λίνα Μυλωνάκη, Ανώτατη Προϊστάμενη του  Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παρουσίασε τον οδηγό εύρεσης τοποθεσιών (Meet the Locations: A Location Guide for the Region of Central Macedonia): «Ο οδηγός έχει ξεκάθαρη και επικεντρωμένη προσήλωση στις ανάγκες του location scout και παρουσιάσει την Μακεδονία σαν ένα στούντιο που μπορεί να φιλοξενήσει πολυποίκιλα πρότζεκτ, διαθέσιμο για γυρίσματα 365 μέρες τον χρόνο και με παροχή εύκολης πρόσβασης σε πολλαπλές τοποθεσίες στο διάστημα μίας και μόνο ημέρας». Οι προτεινόμενες τοποθεσίες βρίσκονται διάσπαρτες στους νομούς Ημαθίας, Κιλκίς, Πέλλας, Πιερίας, Σερρών, Χαλκιδικής και, φυσικά, Θεσσαλονίκης, ενώ οι θεματικές κατηγορίες του οδηγού είναι: αστικά και υποαστικά τοπία, φυσικά τοπία, θαλασσινά τοπία, χώροι πολιτιστικής κληρονομιάς, χωριά, εγκαταλελειμμένοι χώροι, κάστρα και γέφυρες, υπαίθρια και εξοχικά τοπία, βιομηχανικές περιοχές, σταθμοί τρένων και οι αναπληρωματικές τοποθεσίες, αυτές που μπορούν, δηλαδή, εύκολα να διαμορφωθούν ως άλλα υπαρκτά μέρη και να τα αντικαταστήσουν στα γυρίσματα, όπως συνέβη με τον ποταμό Αξιό το καλοκαίρι του 2021, για τα γυρίσματα της ταινίας Τhe Enforcer με τον Αντόνιο Μπαντέρας, που υποκατέστησε τοπία του Μαϊάμι. Η παρουσίαση των τοποθεσιών υποστηρίχθηκε και με φωτογραφικό υλικό.

Περαιτέρω πληροφορίες για την αναζήτηση τοποθεσιών μοιράστηκε η Ρούλα Τσότρα, CEO της Media World Productions: «Η ιστορία έχει δείξει σημαντικά παραδείγματα ταινιών, στις οποίες η τοποθεσία των γυρισμάτων έχει ιδιαίτερο αντίκτυπο στην πλοκή και την αφήγηση της ιστορίας». Στην πορεία της εισήγησής της, ανέλυσε και τα πλεονεκτήματα της επιλογής της Κεντρικής Μακεδονίας ως τόπου γυρισμάτων: «Υπάρχουν πολύ περισσότερες κινηματογραφικές κατηγορίες, εάν συνδυαστούν με τις εποχικές αλλαγές και τα καιρικά φαινόμενα. Είμαστε πολύ περήφανοι για την αφθονία των τοποθεσιών που μπορούμε να προσφέρουμε και τις οποίες εντοπίσαμε με την βοήθεια του σκηνοθέτη Γιώργου Σινιόσογλου, του παραγωγού Άρη Κοτρώνη και του Διευθυντή Φωτογραφίας Τάσου Κικίδη. Ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα των τοποθεσιών είναι ότι βρίσκονται κοντά και είναι εύκολα προσβάσιμες, αλλά επίσης προσιτές από άποψη καταλυμάτων, catering και μετακίνησης. Ακόμη και στα εγκαταλελειμμένα μέρη υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρικής τροφοδότησης, ενώ επιπλέον η Media World εφαρμόζει εδώ και χρόνια το “Πράσινο πρωτόκολλο κινηματογράφησης”, αξιοποιώντας ηλιακές πηγές ενέργειας για τις ανάγκες της παραγωγής».

Η Διονυσία Αρβανίτου, Σύμβουλος παραγωγών & συντονίστρια ο/α έργων του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, μίλησε, τέλος, για το fam-trip (familiarization trip): «Η εμπειρία αυτή θα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για όλους τους location managers που γυρίζουν ή θέλουν να γυρίσουν ταινίες στην περιοχή και θα τους προσφέρει την απαραίτητη και εξατομικευμένη βοήθεια για να βρουν τους ανθρώπους, τις τοποθεσίες και τις υπηρεσίες που αναζητούν». To fam- trip είναι τετραήμερο και περιλαμβάνει επίσκεψη στους Νομούς Κιλκίς και Σερρών την πρώτη μέρα, Ημαθίας και Πέλλας τη δεύτερη, Θεσσαλονίκης και Πιερίας την τρίτη μέρα, καθώς και στη Θεσσαλονίκη και στη Χαλκιδική την τέταρτη. «Τα πάντα όσον αφορά αυτό το fam- trip ήταν “πράσινα”: από το χαρτί και το φαγητό μέχρι και τα καύσιμα είναι όλα βιώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον», ανέφερε σχετικά.

Τέλος, προβλήθηκε το προωθητικό βίντεο, το οποίο πρεσβεύει και το επίσημο λανσάρισμα της καμπάνιας «Meet your next shooting location». Η συντονίστρια κ. Μυλωνάκη ευχαρίστησε τους προσκεκλημένους Μαρία Ρεπούση, Τζίνα Παυλοπούλου, Παναγιώτη Λαζαράκο, Κωνσταντίνο Κουκούλη, Γιάννη Σωτηρόπουλο, Θανάση Θαλασσινό, Τζώρτζια Πίνα και Μαρία Κουφοπούλου. Στο Q&A που ακολούθησε συζητήθηκε η καταλληλόλητα του χρονικού σημείου λανσαρίσματος της καμπάνιας, ως μέρος του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η διάρκεια του fam-trip, καθώς και περαιτέρω επισημάνσεις για βελτίωση του οδηγού.

Agora Talk: Εργαλεία Μάρκετινγκ στο Στάδιο Ιδέας/Ανάπτυξης ενός Έργου

Στο πλαίσιο των Agora Talks του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, συζήτηση με θέμα: Εργαλεία Μάρκετινγκ στο Στάδιο Ιδέας/ Ανάπτυξης ενός Έργου, με ομιλήτρια την Joanna Solecka – Marketing Strategist στην Alphapanda, η οποία μίλησε για την στρατηγική μάρκετινγκ ταινιών στο στάδιο της ανάπτυξης.

Τους παρευρισκομένους καλωσόρισε αρχικά η επικεφαλής της Αγοράς, Αγγελική Βέργου. «Αυτή είναι μια συνεργασία μεταξύ της Αγοράς με το Sofia Meetings, EAVE Network, MIDPOINT Institute & MFI. Χαιρόμαστε που έχουμε μαζί μας τη Joanna Solecka, η οποία θα μας μιλήσει για τα εργαλεία μάρκετινγκ που νομίζω στις μέρες μας είναι πολύ χρήσιμα κατά την δημιουργία μιας ταινίας».

Τον λόγο πήρε στην συνέχεια η Joanna Solecka. «Η Alphapanda είναι ένα film marketing πρακτορείο που ειδικεύεται στα social media και στις arthouse ταινίες.

Το μάρκετινγκ ταινιών είναι η διαδικασία προώθησης μιας ταινίας για να αυξηθεί η αξία της και είναι απαραίτητο στις μέρες μας όπου οι καμπάνιες έχουν γίνει πιο περίπλοκες. Βοηθά το έργο σας να γίνει αντιληπτό και να εδραιωθεί σε μια πολύ ανταγωνιστική αγορά. Το να ξεχωρίζει η δουλειά σου είναι απλό, οικονομικό και διασκεδαστικό. Η ύπαρξη μιας στρατηγικής μάρκετινγκ ταινιών πριν την έναρξη των γυρισμάτων βοηθά στην κατανόηση του είδους των υλικών που πρέπει να προετοιμαστούν στη διάρκεια της παραγωγής, κάτι που τελικά μπορεί να βοηθήσει τον προϋπολογισμό.

Η προσέγγιση κοινού είναι η κινητήρια δύναμη. Πρέπει να βρούμε τρόπους να κινήσουμε το ενδιαφέρον του κοινού. Στην ψηφιακή εποχή υπάρχουν τόσες πολλές ευκαιρίες για να προσεγγίσετε διαφορετικά είδη κοινού, με διαφορετικά στοιχεία και ιδέες που τελικά θα βοηθούσαν στην αύξηση του αριθμού των θεατών».

Στη συνέχεια, η κ. Solecka αναφέρθηκε στις βασικές στρατηγικές marketing. «Στόχος, είδος, τοποθέτηση, SWOT ανάλυση και συγκριτική αξιολόγηση. Πρέπει να γνωρίζετε τους στόχους σας πριν ξεκινήσετε το μάρκετινγκ της ταινίας σας και τι είδους οικονομική ενίσχυση ψάχνετε -που είναι και αυτό ένας βασικός στόχος. Η κινηματογραφική βιομηχανία είναι μια ανταγωνιστική αγορά. Η ανάλυση SWOT είναι επίσης πολύ σημαντική σε οποιοδήποτε στάδιο του πρότζεκτ σας με σκοπό να εντοπίσουμε τις εσωτερικές δυνάμεις και αδυναμίες μας, καθώς και τις εξωτερικές ευκαιρίες και απειλές μας. Το είδος δεν είναι πάντα δεδομένο, μπορεί επίσης να είναι αντικείμενο επιλογής. Κάθε είδος έχει τον δικό του στόχο με τη δική του καταναλωτική διαδρομή και προσδοκίες.

Για παράδειγμα το δράμα προϋποθέτει προσωπική σύγκρουση, ταύτιση και ανακάλυψη. Πολύ σημαντικά είναι και τα stills -μια φωτογραφία που τραβήχτηκε στο πλατό μιας ταινίας στη διάρκεια της παραγωγής. Πρέπει να έχετε υλικό για να αποδεικνύετε ότι υπάρχει η ταινία σας. Το στοχευμένο κοινό είναι εξίσου σημαντικό, καθορισμένο από τα δημογραφικά στοιχεία, ηλικία, φύλο, εκπαίδευση, εισόδημα, αλλά και τόπος, ενδιαφέροντα. Η τοποθέτηση συχνά δεν θεωρείται κάτι σημαντικό ωστόσο είναι η ραχοκοκαλιά της καμπάνιας σας. Προσδιορίστε τα τρία βασικά στοιχεία που μπορούν να προσελκύσουν το κοινό και την αγορά. Μπορεί να είναι η ιστορία σας, ο σκηνοθέτης, ο πρωταγωνιστής ή το είδος της ταινίας, αν είναι για παράδειγμα προσαρμογή από ένα βιβλίο. Είναι βασικό να ξέρετε σε ποιο σημείο θέλετε να επικεντρωθείτε και τι θέλετε να κρύψετε».

Η Joanna Solecka ως παράδειγμα αναφέρθηκε στη συνέχεια στην ταινία Τhe broken circle breakdown. «Η στρατηγική μας ήταν να μη μιλήσουμε για το έντονο δραματικό στοιχείο της ταινίας που είναι η απώλεια ενός παιδιού. Η τοποθέτηση είχε ως στόχο να προσελκύσει το κοινό και όχι να το τρομάξει. Βασιστήκαμε στη μουσική και στους χαρακτήρες. Το σημείο αναφοράς σας πρέπει να είναι παρόμοιες ταινίες με τη δική σας, καθώς εμπνέεστε από αυτές και σας κάνει να ανυπομονείτε για το μέλλον, βλέποντας τις προοπτικές που έχετε». Έκανε επίσης αναφορά μεταξύ άλλων και στην ουκρανική ταινία StopZemlia: «Εστιάσαμε την προσοχή μας στο ότι ήταν η πρώτη ταινία του σκηνοθέτη, καθώς και στην πρωταγωνίστρια. Είναι μια ταινία ενηλικίωσης, οικεία και αυθεντική».

Η ίδια αναφέρθηκε έπειτα στο υλικό του μάρκετινγκ που είναι ο τίτλος, η σύνοψη, το πόστερ και τα stills. Όπως τόνισε: «Δουλεύω τόσα χρόνια σε αυτό τον χώρο και τα stills είναι υποτιμημένα, αλλά αυτή η άποψη δεν είναι σωστή. Τα stills πρέπει να δουλεύουν μεμονωμένα. Είναι η πρώτη εικόνα της ταινίας, όπως ο τίτλος και το πόστερ. Η δύναμη της εικόνας είναι μεγάλη. Σύμφωνα με μια έρευνα του Netflix ο εγκέφαλος επεξεργάζεται μια εικόνα σε 13 χιλιοστά του δευτερολέπτου και αποφασίζει αν θέλει να δει ή όχι την ταινία. Κάντε την ταινία σας να αποσπάσει την προσοχή και να χρηματοδοτηθεί. Για να είναι το υλικό σας ελκυστικό πρέπει να έχει ένα δυνατό logline και να επικεντρώνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Να είστε πιστοί στον εαυτό σας γι’ αυτό που θέλετε να προβάλετε. Όπως ανέφερα και πριν, μπορείτε να εμπνευστείτε το οπτικό σας υλικό  από άλλες ταινίες-σημεία αναφοράς».

Για το τέλος της παρουσίασης η κ. Solecka αναφέρθηκε σε μια μέθοδο έξι βημάτων για την καλύτερη προώθηση της εκάστοτε ταινίας. «Το πρώτο είναι το κίνητρο. Γιατί θέλω να κάνω αυτή την ταινία. Θα συναντήσετε αρκετές δυσκολίες  όποτε πρέπει να είστε σίγουροι για το κίνητρό σας. Το δεύτερο βήμα είναι η χαρτογράφηση του θέματος. Γιατί πίσω από κάθε θέμα κρύβεται ένα κοινό. Μπορεί να μην το χρησιμοποιήσετε στη διάρκεια της προώθησης, αλλά σίγουρα θα το χρειαστείτε μετά. Το τρίτο είναι να εκφράσετε τον τόνο και τα συναισθήματα της ταινίας ενώ σκέφτεστε τον πρωταγωνιστή και τους κεντρικούς χαρακτήρες σας. Το τέταρτο βήμα είναι να περιγράψετε τη βασική σας σκηνή. Το επόμενο και πέμπτο βήμα είναι να προσδιορίσετε τρία ή τέσσερα δυνατά στοιχεία της ταινίας σας. Το έκτο βήμα είναι να προσδιορίσετε το κεντρικό μήνυμα της ταινίας σας, που θα είναι πολύ εύκολο να το βρείτε αν έχετε ακολουθήσει τα προηγούμενα πέντε βήματα. Και μην ξεχνάτε το μάρκετινγκ, ένα εργαλείο για να επικοινωνούμε με τους συνανθρώπους μας».

Παρουσίαση Crossroads Co-production Forum και Agora Works in Progress

Στο πλαίσιο της Αγοράς του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των πρότζεκτ που συμμετέχουν στο φετινό Crossroads Co-production Forum, καθώς και των ταινιών που συμμετέχουν στο Agora Works in Progress.

To Crossroads Co-production Forum στοχεύει στην επιλογή κινηματογραφικών πρότζεκτ σε ανάπτυξη από χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μαύρης Θάλασσας και της περιοχής της Μεσογείου και δίνει στους παραγωγούς και τους σκηνοθέτες την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις ιδέες τους σε πιθανούς συμπαραγωγούς και να διευρύνουν το επαγγελματικό τους δίκτυο. Στο φετινό Agora Crossroads Co-production Forum παρουσιάστηκαν 14 πρότζεκτ από τις παρακάτω χώρες: Βόρεια Μακεδονία, Γαλλία, Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Κύπρο, Λίβανο, Ουκρανία, Ρουμανία, Σλοβακία και Σλοβενία.

Τον λόγο πήρε αρχικά η Αγγελική Βέργου, επικεφαλής της Αγοράς, η οποία καλωσόρισε τους παραγωγούς και σκηνοθέτες. Αμέσως μετά, η Ελίζ Ζαλαντό, Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, ευχαρίστησε τους επαγγελματίες για την παρουσία τους στη φετινή Αγορά, καθώς και τους συνεργάτες και την ομάδα της κ. Βέργου. «Φέτος, για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ λανσάρει τη νέα ενότητα Agora Series και αφιερώνει μια ολόκληρη μέρα, την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου, στις σειρές της εγχώριας και διεθνούς σκηνής. Διοργανώνει, επίσης, μια σειρά Think Tanks, για το μέλλον των κινηματογραφικών Αγορών, το οποίο διενεργείται σε συνεργασία με άλλες ευρωπαϊκές αγορές», δήλωσε σχετικά.

Με τη σειρά της η κ. Βέργου αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία του Evia Film Project, που διεξήχθη τον περασμένο Ιούνιο, προς ένα πιο βιώσιμο φεστιβάλ, καθώς και στην ενσωμάτωση πρακτικών που υιοθετεί φέτος το φεστιβάλ για την μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος, όπως η συγκέντρωση των υπολειμμάτων καφέ για την κατασκευή πέλετ, ενώ μία ακόμη φετινή πρωτοτυπία του Φεστιβάλ είναι πως τα Agora Talks λαμβάνουν χώρα στο MOMus- Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια, ευχαρίστησε τους συνεργάτες της, τον Θάνο Σταυρόπουλο, συντονιστή, την Έρρικα Ζαχαροπούλου, συντονίστρια του Crossroads Co-production Forum, την Έλενα Γαϊτανάρου, η οποία βοηθά με τα Works in Progress, τη Δήμητρα Καψάλα, υπεύθυνη για τα meetings, τη Μελίν Καραογλανιάν, μέλος της ομάδας δικτύωσης και, τέλος, τη Νίκη Ξένου, project manager του Agora Series.

Τα 14 παρακάτω πρότζεκτ που παρουσιάστηκαν στους διεθνείς επαγγελματίες και στην κινηματογραφική αγορά:

ΑΧΙΝΟΣ

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Ίρις Μπαγλανέα, Παραγωγή: Ιωάννα Μπολομύτη – Atalante Productions SA, Ελλάδα

ΠEΝΤΕ ΦOΝΟΙ ΧΩΡIΣ ΑΙΤIΑ

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Κώστας Γεραμπίνης, Παραγωγή: Βασίλης Χρυσανθόπουλος – PLAYS2PLACE, Ελλάδα

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΚΥΠΡΙΟΣ ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΗΣ

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Σταύρος Πάμπαλης, Παραγωγή: Μαρίνος Χαραλάμπους – Boycott Films, Συμπαραγωγή: Joyce Pierpoline – Pierpoline Films Inc., Bernhard Pucher – Iron Box Films, Κύπρος, Ηνωμένο Βασίλειο

AN OLD MAN REPLACED

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Θάνος Σαμαράς, Παραγωγή: Ρομάννα Λόμπατς – AKRAN Creative Company, Ελλάδα

LIFE IN A BEAT

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Αμέρισσα Μπάστα, Συνσεναριογράφος: Δημήτρης Νάκος, Παραγωγή: Ιωάννα Σουλτάνη – Soul Productions, Δημήτρης Νάκος, Συμπαραγωγή: Dejan Krajcevski – Krug Film, Πάνος Μπίσδας – Authorwave, Ελλάδα, Βόρεια Μακεδονία

RIEN NE VA PLUS

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Ντάνιελ Μπόλντα, Παραγωγή: Νικόλας Αλαβάνος – Filmiki Productions, Ελλάδα

DOG DAYS

Σκηνοθεσία: Imanol Rayo, Σεναριογράφοι: Imanol Rayo, Carlos Bassas, Nerea Loiola, Παραγωγή: Iker Ganuza – Lamia Producciones, Ισπανία

HOLIDAY

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Wissam Charaf, Παραγωγή: Charlotte Vincent, Katia Khazak – Aurora Films, Συμπαραγωγή: Marco Valeiro Fusco – Intramovies, Pierre Sarraf – Né à Beyrouth films, Γαλλία, Ιταλία, Λίβανος

LOST YEARS

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Aron Horvath, Παραγωγή: Andraž Jerič – Temporama, Jerca Jerič, Σλοβενία

LOVE THY NEIGHBOR

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Siegrid Alnoy, Παραγωγή: Xénia Maingot – Eaux Vives Productions, Γαλλία

LOVER, NOT A FIGHTER

Σκηνοθεσία/Συμπαραγωγή: Martina Buchelová, Παραγωγή: Michaela Kaliská, Erika Paulinská – NINJA Films, Συμπαραγωγή: Julie Žáčková – Unit and Sofa Prague, Σλοβακία, Τσεχία

LOOSE

Σκηνοθεσία: Tudor Jurgiu, Σενάριο: Anca Buja, Παραγωγή: Bogdan Craciun – Libra Film, Συμπαραγωγή: Κωνσταντίνα Σταυριανού – Graal S.A, Ρουμανία, Ελλάδα

VATER

Σκηνοθεσία: Anna Morozova, Σενάριο: Anna Chernivtsi, Anna Morozova, Παραγωγή: Kyrylo Nechmonia – Mir&Co Production, Ουκρανία

Y

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Alexandru Baciu, Maria Popistașu, Παραγωγή: Anamaria Antoci – Tangaj Production, Ρουμανία

Λίγο αργότερα, ξεκίνησε η παρουσίαση του Agora Works in Progress. Πρόκειται για επιλογή ταινιών από τις χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης και τις περιοχές της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου, δίνοντας την ευκαιρία στους κινηματογραφιστές να παρουσιάσουν την ταινία τους λίγο πριν την ολοκλήρωσή της σε πιθανούς χρηματοδότες, αντιπροσώπους πωλήσεων, διανομείς και προγραμματιστές φεστιβάλ και να ανακαλυφθούν. Οκτώ ταινίες συμμετείχαν στο τμήμα Works in Progress της Αγοράς από τις παρακάτω χώρες: Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ελλάδα, Ιταλία, Κόσοβο*, Κροατία, Λίβανο, Σερβία, Σλοβενία και Τουρκία.

Πριν ξεκινήσει η παρουσίαση των ταινιών, πολλές εκ των οποίων υπήρξαν μέρος σε προηγούμενες χρονιές του Crossroads Co-production Forum, δόθηκε ο λόγος στον κ. Ανδρεαδάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ: «Σκεφτόμουν τη βασική θεματική αυτής της χρονιάς, η οποία προέρχεται από την πρώτη ταινία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, Αναπαράσταση, και η οποία αποτελεί την ουσία του κινηματογράφου. Οπότε είμαι πολύ χαρούμενος που σήμερα θα δούμε τη δική σας πραγματικότητα και την αναπαράστασή της από εσάς». Έπειτα το μικρόφωνο δόθηκε στον Hakim Mao της Initiative Film, ο οποίος προλόγισε τις ομάδες που παρουσίασαν τα πρότζεκτ και προέβαλαν από ένα 8-λεπτο κλιπ από αυτές.

Οι ταινίες που παρουσιάστηκαν είναι:

ΜΕΝΤΙΟΥΜ (Working Title)

Σκηνοθεσία : Χριστίνα Ιωακειμίδη, Παραγωγή : Γιώργος Νούσιας, Λουίζος Ασλανίδης – Ekso Productions, Συμπαραγωγή : Veselka Kiryakova – Red Carpet Films, Ελλάδα, Βουλγαρία Συμμετοχή στο Crossroads Coproduction Forum 2020

ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ ΚΑΡΜΕN

Σκηνοθεσία : Ζαχαρίας Μαυροειδής, Παραγωγή: Ιωάννα Μπολομύτη – Atalante Productions SA, Ελλάδα Συμμετοχή στο Crossroads Coproduction Forum 2020

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Σκηνοθεσία : Αλέξανδρος Βούλγαρης, Παραγωγή : Νικόλας Αλαβάνος, Χριστίνα Σταυροπούλου – Filmiki Productions, Ελλάδα

IM HERE, IM FINE

Σκηνοθεσία : Emine Emel Balci, Παραγωγή : Dilek Aydin – Heimatlos Films, Συμπαραγωγή : DeryaTurkmen, Jens Meurer – Egoli & Tossell Pictures, Tουρκία, Γερμανία Συμμετοχή στο Crossroads Coproduction Forum 2020

OBSERVING

Σκηνοθεσία: Janez Burger, Παραγωγή : Miha Černec, Jozko Rutar, Nina Robnik – Staragara Production, Συμπαραγωγή : Igor Prinčič -Transmedia Production, Robert Jazadziski – Kaval Film, Boris T. Matic – Propeler Film, Σλοβενία, Ιταλία, Βόρεια Μακεδονία, Κροατία

SILENCE OF SIRENS

Σκηνοθεσία : Gazmend Nela, Παραγωγή : Arben Shala – Frame, Valon Bajgora, Yll Uka – Ikonë Studio, Britta Rindelaub, Thomas Reichlin – Alva Film, Συμπαραγωγή : Tomi Salkovski – Skopje Film Studio, Paskal Semini – AlbaSky Film, Κόσοβο*, Ελβετία

SWEET SORROW

Σκηνοθεσία: Kosta Djordjevic, Παραγωγή : Milos Ivanovic – Kinematografska kuća, Συμπαραγωγή : Ivana Marinić-Kragić – Marinis Media, Σερβία, Κροατία Συμμετοχή στο Crossroads Coproduction Forum 2018

THE SEA AND ITS WAVES

Σκηνοθεσία: Liana & Renaud, Παραγωγή: Mathieu Mullier-Griffiths – Kafard Films, Γαλλία, Λίβανος Συμμετοχή στο Crossroads Coproduction Forum 2013

*Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν θίγει τις θέσεις ως προς το καθεστώς, είναι δε σύμφωνος με την UNSCR 1244/1999 και τη γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου για τη διακήρυξη της ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα