Ελλάδα

ΠΑΣΟΚ: Aσέβεια η προσχηματική διαβούλευση για το περιβάλλον

"Η έλλειψη σεβασμού στις νόμιμες προθεσμίες για τη διαβούλευση καταδεικνύει τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ να μην υπάρξει ουσιαστικός διάλογος."

Parallaxi
πασοκ-aσέβεια-η-προσχηματική-διαβούλε-850381
Parallaxi

H ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ για τη διαβούλευση του περιβάλλοντος, όλις τεσσάρων ημερών, εκ των οποίων η μία είναι αργία και οι άλλες δύο Σαββατοκύριακο, επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ξεπεράσει το σκόπελο του ορυμαγδού σχολίων που συγκεντρώνουν συνήθως τα περιβαλλοντικά νομοσχέδια, αλλά και να προλάβει ανοιχτή τη Βουλή για την ψήφισή του πριν τις εκλογές.

Η Κυβέρνηση, σε μια επαναλαμβανόμενη πρακτική της, εν προκειμένω στην περίπτωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συνεχίζει να ευτελίζει θεσμικές διαδικασίες, όπως η δημόσια διαβούλευση, που αποτελούν βασικούς πυλώνες μιας ευρωπαϊκής συμμετοχικής δημοκρατίας.

Η έλλειψη σεβασμού στις νόμιμες προθεσμίες για τη διαβούλευση καταδεικνύει τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ να μην υπάρξει ουσιαστικός διάλογος.

Η επιδεικνυόμενη από την Κυβέρνηση θεσμολαγνεία, χωρίς όμως στην πραγματικότητα να ενδιαφέρεται για τις θεσμικές διαδικασίες, η έλλειψη στρατηγικής και η πορεία χωρίς πρόγραμμα και σχέδιο εφαρμογής, δείχνουν την προσπάθεια να «καλύπτονται» οι ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, αλλά θυμίζουμε ότι όλα εν τέλει κρίνονται στο πεδίο εφαρμογής.

Στην ουσία τώρα του νομοσχεδίου με διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος:

Ποιος μπορεί να διαφωνήσει με το άρθρο 64 που θέτει τους στόχους προστασίας της φύσης έως το 2030 για την Ελλάδα μετά το Μόντρεαλ ή και με τις κατευθύνσεις των άρθρων 65, 66 και 67 που αναφέρονται σε θέματα αποκατάστασης χερσαίων και παράκτιων οικοσυστημάτων, οικοσυστημάτων γλυκών υδάτων και θαλάσσιων οικοσυστημάτων σε περιοχές του δικτύου «Natura 2000», πληθυσμών των επικονιαστών και αστικών οικοσυστημάτων; Πρόκειται για φιλόδοξους στόχους που καλώς τίθενται αρκεί να υπάρχει η βούληση, ο οδικός χάρτης και η συνολική στρατηγική επίτευξής τους.

Άλλα παραδείγματα θετικών ρυθμίσεων αποτελούν η ανάθεση περιβαλλοντικών ελέγχων στα στελέχη των Μονάδων Διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών και στη λειτουργία βάσης δεδομένων Ειδικών Οικολογικών Αξιολογήσεων στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής.

Οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις (άρθρο 69) για τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (ΕΠΜ), τα σχέδια διαχείρισης και τον καθορισμό χρήσεων γης στις προστατευόμενες περιοχές, 4.5 χρόνια μετά την έναρξη των ΕΠΜ, δεν συμβάλουν στην επιτάχυνση, την ολοκλήρωση και έγκριση των ΕΠΜ, την έκδοση των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων και των Σχεδίων Διαχείρισης, προκειμένου να αρχίσει η πραγματική προστασία και διαχείριση στις προστατευόμενες περιοχές.

Καλούμε την ηγεσία του ΥΠΕΝ να δεσμευτεί για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των ΕΠΜ, καθώς ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί ότι το 2022 θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα αναμένεται για να μην εκτίθεται ο πρωθυπουργός της χώρας.

Ο διάλογος θα ωφελούσε, εφόσον δινόταν χρόνος για την διαβούλευση και τη συζήτηση στη Βουλή. Θα επιτυγχάνονταν μεγαλύτερες συναινέσεις και προσθήκες που θα βελτίωναν τις προβληματικές διατυπώσεις.

Η δημοκρατία δεν φοβάται τον διάλογο, τον επιδιώκει, και τον διευρύνει ώστε να επιτυγχάνονται στην πράξη οι επιθυμητοί στόχοι για τη βελτίωση της κατάστασης του φυσικού περιβάλλοντος και την ευημερία των πολιτών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα