Parallax View

Η τηλεόραση στον πάτο

Του Γιώργου Τούλα  Τα κανάλια γιορτάζουν 25 χρόνια ιδιωτικής τηλεόρασης. Είκοσι πέντε χρόνια που το μέσον έγινε κυρίαρχο. Υποκατέστησε βασικές ανθρώπινες λειτουργίες. Τη γειτονιά, την αγορά, τους φίλους, τους εξομολόγους, τους ψυχιάτρους, τους δικαστές. Χρόνια που τα είδαμε όλα. Το νέο σταρ σίστεμ να ανατέλλει σε πορτοπαράθυρα, οικογένειες να φτιάχνουν την τύχη τους σε τηλεπαιχνίδια, […]

Γιώργος Τούλας
η-τηλεόραση-στον-πάτο-14812
Γιώργος Τούλας
tv-trash.jpg

Του Γιώργου Τούλα 

Τα κανάλια γιορτάζουν 25 χρόνια ιδιωτικής τηλεόρασης. Είκοσι πέντε χρόνια που το μέσον έγινε κυρίαρχο. Υποκατέστησε βασικές ανθρώπινες λειτουργίες. Τη γειτονιά, την αγορά, τους φίλους, τους εξομολόγους, τους ψυχιάτρους, τους δικαστές. Χρόνια που τα είδαμε όλα. Το νέο σταρ σίστεμ να ανατέλλει σε πορτοπαράθυρα, οικογένειες να φτιάχνουν την τύχη τους σε τηλεπαιχνίδια, απελπισμένους να ψάχνουν το δίκιο τους στον αέρα, υποψήφιες νύφες και γαμπρούς σε απέλπιδες προσπάθειες τηλεπροξενειών,  τηλεπαρουσιαστές σε ρόλο διαμεσολαβητή μεταξύ κακοποιών και αστυνομίας, χαμένα πρόσωπα που ανακαλύπτονταν, δημόσιες εξομολογήσεις οικογενειακών μυστικών, επώνυμων και ανώνυμων, τσακωμούς και ποινές με αποκλεισμούς από εκπομπές για μερικές αγωνιστικές, εκπομπές σε κλουβιά, ντιβάνια, ακρογιαλιές, κλαμπ. Κρυφές κάμερες, σκάνδαλα παπάδων, αποκαλύψεις για την ερωτική ζωή επωνύμων, δάκρυα, αληθινά και ψεύτικα, αστέρια που ανέτειλαν και έδυσαν, παντός τύπου γλάστρες, σώου εκατομμυρίων, κορίτσια που άνθισαν και γέρασαν στο πλατό πριν προλάβουν καν να το καταλάβουν. Τη ζωή μας σε σήριαλ, άλλοτε κωμικά και άλλοτε δραματικά, πάντα διογκωμένη όμως. Μαραθώνιους με καλό σκοπό και δημοπρασίες χαλιών για να γεμίσετε το καθιστικό σας. Δελτία ειδήσεων σαν λαϊκά αναγνώσματα και χρηματιστήριο στη γλώσσα της νοικοκυράς. Χρόνια που πάσχισαν να σε πείσουν πως ότι δεν το δείχνει η τηλεόραση, δεν υπάρχει.

Η ιστορία της ιδιωτικής τηλεόρασης απέδειξε πως αφού η τηλεόραση δοκίμασε όλες τις συνταγές και τους δυνατούς συνδυασμούς ιστοριών, σεναρίων και ειδών, έφτασε στο να παράγει ιστορίες. Η τηλεόραση κλειδαρότρυπα, με εξαίρεση την διαπόμπευση βίων χαμηλού νοητικού επιπέδου πολιτών, που εκούσια ή ακούσια βρέθηκαν εκτεθειμένοι στα απογευματινά ανθρωποφαγικά σώου κοινωνικού περιεχομένου αφού εξήντλησε τον ιδιωτικό βίο επέστρεψε τα τελευταία χρόνια στην αυτοαναφορικότητα, σε όσα αποτελούν το αλατοπίπερο πικάντικων συζητήσεων και αφορούν στο τι κάνουν οι ίδιοι.

Αν εξαιρέσεις τα δελτία ειδήσεων και τις ειδησεογραφικές(;) εκπομπές που σταμάτησαν και που ήταν οι μόνες που προτιμούσαμε, η τηλεόραση αναλώνει όλη την ημέρα το χρόνο της για να σχολιάσει όσα έγιναν στις εκπομπές και τα ριάλιτι της την προηγούμενη μέρα. Παρουσιαστές και πανελίστες περνούν την υπόλοιπη μέρα τους έκτος πλατό παρακολουθώντας εκπομπές στα άλλα κανάλια για να έχουν υλικό συζήτησης το επόμενο πρωινό, μεσημέρι, απόγευμα κλπ.

Κάθε χρόνο, αρχή φθινοπώρου, πανηγυρικά αρχίζουν τα προγράμματα της νέας σεζόν. Έχει προηγηθεί ένα μεταγραφικό καλοκαίρι που εξασφαλίζει τροφή στις στήλες των εφημερίδων που ασχολούνται με το παρασκήνιο, μερικές αμοιβές στις τσέπες όσων εμπλέκονται και ένα νέο μοίρασμα της τράπουλας. Στην Ελλάδα το σταρ σίστεμ είναι πεντακόσιοι άνθρωποι που προέρχονται από το χώρο της τηλεόρασης, του τραγουδιού, του θεάτρου, μερικοί συγγραφείς, αθλητές, λίγοι επιχειρηματίες και κατά περίπτωση ορισμένα άλλα πρόσωπα που μπαινοβγαίνουν κάτω από τους προβολείς. Δικηγόροι, σεισμολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες είναι μερικά τέτοια παραδείγματα. Ειδικά αυτοί οι τελευταίοι επειδή είναι γκεστ σταρ και δεν παίζουν όλο το χρόνο όταν τους καλέσουν σε κάστινγκ κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να διακριθούν Πόσο μπορεί να σε πείσει ένας τηλεπαρουσιαστής ότι φέτος έχει κάτι πραγματικά καινούργιο να σου δώσει, αφού τα έχει κάνει όλα σε όλα τα κανάλια της επικράτειας. Θα αναγκαστεί λοιπόν ή να κάνει τα ίδια ή να καταφύγει σε ακρότητες. Να κάνει ας πούμε την αρκούδα, ή θα επινοήσει καμιά αμερικανιά. Η εθνική παρουσιαστών είναι σε απόγνωση χρόνια και το μόνο που κάνει είναι να περιφέρει την αμηχανία της από κανάλι σε κανάλι βαφτίζοντας την νέο ξεκίνημα. Το ελληνικό τηλεοπτικό σταρ σίστεμ, με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα είναι ένα επαρχιακό λούνα παρκ. Με παρηκμασμένα νούμερα, ψεύτικη λάμψη και άγχος. Το άγχος της ύπαρξης. Θα υπάρχω και του χρόνου; Και γω και η γυναίκα μου; Ένα άγχος που κάνει τους πρωταγωνιστές και τους κομπάρσους του να συναγωνίζονται σε επίδειξη. Χρήματα για παραγωγές δεν υπάρχουν από καιρό, τα κανάλια είναι υπέρχρεωμένα, η μόνη λύση είναι το φθηνό πρόγραμμα στα όρια της χυδαιότητας.Και το κοινό έχοντας παραδώσει από χρόνια τα κλειδιά του σπιτιού του σε αυτούς τους ανθρώπους να δίνει στα νούμερα τα νούμερα που χρειάζονται για να συνεχίζουν. Το Mega αποτέλεσε για χρόνια ένα είδος αυτοδιαφημιζόμενης ναυαρχίδας κύρους. Με το ”κύρος” του Mega, έλεγαν τα σποτ μέχρι πρόσφατα. Και το κύρος είδε και απόειδε και επέλεξε για τη σεζόν που διανύουμε, για το πρωϊνάδικο του, τον Μάρκο Σεφερλή. Διότι η στιγμή που το Δελφινάριο εισβάλει στην πρωϊνή ζώνη είναι η στιγμή που και τα τελευταία προσχήματα πέφτουν. Λαϊκό θέαμα λοιπόν, βαρβάτα χωρατά, αστειάκια της πλάκας και χοντροκομένες ατάκες και κακόγουστες φάρσες προς κάθε κατεύθυνση θα ξημερώσουν και τον χειμώνα που μπήκε. Το περσινό καλοκαίρι δικαίωσε τον ναυαγισμένο Κωστόπουλο, φέρος ξημερώνει για το λαοφιλή Μάρκο. 

Μαζί τους αναπτερώνονται οι ελπίδες όσων πίστεψαν πως έχει και άλλο trash απλά δεν μας το δίνουν ακόμα. Η τηλεόραση περνά την πιο εσωστρεφή, συντηρητική και αυτιστική της φάση. Επιβάλλει τα κατώτερα των εντίκτων, την ανυπαρξία κάθε αναζήτησης, τα άδεια, κενά περιεχομένου μυαλά, την υστερία και τη φαυλότητα ως μοναδική επιλογή, εξορίζοντας κάθε πιθανότητα ανάδειξης του διαφορετικού, των νέων ταλέντων, των φωτεινών μυαλών της χώρας, που ζουν εκτός των προβολέων, εκδιωγμένοι από τη γελοιότητα και το σαχλοσταρσίστεμ. 

*Ο Μάρκος Σεφερλής ανακοίνωσε σήμερα 31/07/2015 πως δεν θα συνεχίσει στο πρωινό του Mega την επόμενη σεζόν. 

Διαβάστε επίσης: Το τέλος της ελληνικής τηλεόρασης

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα